Thursday, November 20, 2008

Info sihat strawberi

Selain untuk kesihatan, strawberi juga memberi manfaat yang tidak terhingga untuk kecantikan.
* Strawberi kaya dengan vitamin c, baik untuk mendapatkan kulit yang cantik, sihat dan gebu. Strawberi juga boleh dijadikan sebagai ubat jerawat.
* Penggunaan masker strawberi sangat bermanfaat. Caranya: hancurkan strawberi dan campur dengan sedikit yogurt, sapukan pada wajah dan biarkan selama lebih kurang 15 minit, sebelum dibersihkan. Hasilnya pasti memberansangkan. Kulit anda akan kelihatan segar dan berseri.
* Makan secawan strawberi setiap hari boleh menurunkan risiko berbagai jenis kanser. Antaranya kanser pangkal rahim, payu dara dan paru-paru.
* Khasiat strawberi tidak akan berubah meski sudah diolah menjadi jus, kuih ataupun jem. Roti bakar yang disapu jem strawberi mengandungi 50 peratus lebih banyak antioksidan berbanding strawberi segar.
* Strawberi juga berguna untuk memutihkan gigi daripada menggunakan bahan kimia sebagai pemutih. Lebih baik anda mengunyah strawberi setiap hari selain gigi menjadi putih bau mulut pun akan hilang.
* Kandungan strawberi juga bermanfaat untuk menghaluskan kulit tubuh, kerana ia mampu menanggalkan sel-sel kulit mati. Cubalah berendam air yang dicampur dengan potongan buah strawberi, campuran susu dan minyak zaitun. Gosokkan diseluruh badan anda dan lihat hasilnya. Jika dibuat secara rutin, kulit menjadi lebih halus dan tidak kusam, juga tumit kaki tidak akan pecah-pecah.
* Strawberi juga berkhasiat meningkatkan kekuatan otak dan baik untuk mata.
Sumber info dari majalah SAJI

No comments: