Saturday, November 22, 2008

Tips membuat kek - mengelakkan kek menjadi kering

Bahan-bahan tidak disukat dengan betul.
Kadangkala penimbang jenis spring yang kita gunakan tidak berfungsi dengan betul. Ini menyebabkan sukatan menjadi tidak tepat. Anda disarankan menggunakan penimbang jenis digital kerana timbangannya lebih tepat. Harganya dalam lingkungan RM 120 dan boleh dibeli dikedai-kedai menjual kek. Walaupun harganya sedikit mahal dari penimbang jenis spring tetapi berbaloi menggunakankannya.

Suhu ketuhar
Dipasaran terdapat bebagai jenis ketuhar. Setiap ketuhar adalah berlainan. Biasanya untuk membakar kek mentega atau span suhunya ialah 180 C dan memakan masa 45 minit hingga 1 jam.Tetapi untuk kek lapis suhu yang biasa digunakan ialah 150 C. Kek menjadi kering kemungkinan suhu ketuhar tidak sesuai seperti terlalu panas ataupun dibakar terlalu lama. Bagi kek lapis masa membakar 5-7 minit kerana ia nipis. Jika dibakar terlalu lama ia menjadi kering. Kesimpulannya anda perlu sesuaikan ketuhar anda dengan jenis kek, suhu dan tempoh masa yang paling sesuai untuk kek anda.

Mengubah kuantiti bahan.
Ada sesetengah orang suka mengubah kuantiti bahan yang ditetapkan dalam resepi. Jika dalam resepi menghendaki 10 biji telur, tapi digunakan 9 sahaja. Jika 1oo gm susu pekat , dikurangkan
50 gm saja, kononnya nak jimat. Jangan amalkan sikap sedemikian kerana anda tidak akan mendapatkan hasil yang sepatutnya kerana bahan-bahannya telah dikurangkan.

Penyimpanan
Kek yang baru keluar dari ketuhar memang kering kerana masih lagi panas. Sebaiknya sejukkan kek anda semalaman dan keesokannya barulah boleh dipotong. Ini untuk memberi peluang kepada kek untuk menyerap lembapan udara dan mengeluarkan minyak bagi melembabkan kek tersebut. Ataupun setelah kek disejukkan balutkan dengan aluminium foil dan simpan semalaman. Keesokannya tentu kek menjadi lembab. Juga tidak boleh didedahkan pada udara persekitaran terlalu lama kerana membuatkannya kering. Hidang untuk dimakan saja yang selebihnya bungkus dengan aluminium foil atau plastik wrap dan simpan dalam bekas kedap udara.

Perbezaan bahan-bahan mentah
Bahan-bahan mentah memainkan peranan penting dalam pembuatan kek, kuih muih atau biskut. Bahan-bahan asas seperti mentega, gula, tepung dan telur maka terhasillah sesuatu produk itu. Penggunaan mentega tulin goldern churn lebih menghasilkan kek yang lebih lembab kerana kandungan airnya yang lebih. Jika gunakan mentega jenis lain kek lebih kering dan terpaksalah menambahkan sedikit air susu agar kek lebih lembab.
Penggunaan tepung seperti tepung gandum dan tepung kek juga menghasilkan perbezaan dari segi tekstur dan kelembapan kek. Jika anda membuat kek lapis atau lain-lain kek menggunakan tepung gandum biasa kek akan lebih kasar,keras atau kering. Oleh itu gunakan tepung kek atau superfine untuk membuat kek biasa dan untuk kek lapis sebaiknya gunakan tepung hong kong kerana ia lebih halus.
Penggunaan telur juga memainkan peranan kerana telur membekalkan cecair kepada adunan kek bagi menjadikannya lembab. Semua resepi dalam variasi kek lapis menggunakan telur gred A. Jika anda menggunakan telur gred B saiznya lebih kecil. Jika anda tidak menambahkan telur, maka adunan kek kekurangan cecair dan menjadikannya kering apabila masak.

Sumber: Majalah Saji

No comments: